باورهایی غلط در ارتباط با هواپیما، که باید به فراموشی سپرد
شایعاتی در مورد پرواز که ممکن است به اشتباه باور کرده باشید
بسیاری از افراد از پرواز کردن میترسند و با به وجود آوردن دروغها و افسانهها، باورهای غلطی را در بین مردم شایع میکنند. هدف از ایجاد این مقاله، نقض چندین مورد از باورهای غلط در ارتباط با هواپیماها است. با ما همراه باشید تا به بررسی باورهایی غلط در ارتباط با هواپیماها بپردازیم.
امکان باز شدن در هواپیما هنگام پرواز وجود دارد
شکی وجود ندارد که اگر شخصی تصمیم به باز کردن در هواپیما در هنگام پرواز بگیرد، مسافرین به صورت دسته جمعی بر سر آن شخص خراب میشوند. اما نترسید، امکان باز شدن در به وسیلهی دستگیره یا چیزی شبیه به دستگیره وجود ندارد. وقتی هواپیما در هنگام پرواز تحت فشار قرار میگیرد، بدنه و در هواپیما در برابر هزاران پوند فشار مقاومت میکنند.
شما به یک اهرم هیدرولیکی برای باز کردن در نیاز دارید و بازرسان ایمنی اجازهی حمل این اهرم را نمیدهند.
کابین هوا پر از میکروب است
آیا بر این باور هستید که هر فضای کوچک و بستهای که شخص مریضی در آن باشد، تبدیل به مرکز تجمع میکروبها میشود؟
هوای در حال گردش در هواپیما بسیار تمیز و پاک است. این هوا از قسمت متمرکزکننده در موتورها لوله کشی شده است و بعد از گذر از فیلترهای بهبود عملکرد ذرات هوا (HEPA) بازیافت میشود. اما مراقب سطوح باشید.
اگر بعد از پرواز مریض شدید، به احتمال زیاد به خاطر تماس با سطوحی مثل تکیهگاهها، دستهی سینی یا دستگیرهی دستشویی بوده است تا از تنفس و دم و بازدم کردن.
در ارتفاعات بالا هواپیماها خودشان حرکت میکنند
این باور غلط، یکی دیگر از افسانههای خستهکننده برای خلبانان است. عموم مردم نحوهی کارکرد حالت خودکار هواپیما و کابین خلبان را اشتباه برداشت میکنند. یکی از خلبانان این برداشت اشتباه را با اتاق عمل جراحی مقایسه میکند. در اتاق جراحی هرچند افراد مختلف و دستگاههای جدیدتر عملیات جراحی را برای جراح راحتتر میکنند ولی به هیچ عنوان امکان ادامه دادن عملیات بدون جراح وجود ندارد.
همانطور که عملیات جراحی بدون جراح متخصص امکان پذیر نیست، پرواز هواپیما بدون خلبان نیز امکان پذیر نیست.
نود و نه درصد از فرود و صد درصد از عملیات بلند شدن هواپیما به صورت دستی توسط خود خلبان و کمکش صورت میگیرد.
یک حفره در هواپیما تمام اشیا و مسافرین را به بیرون میکشد
همچین چیزی امکان پذیر نیست. البته این باور غلط را مدیون فیلمهای هالیوودی هستیم. این مورد به اندازهی حفره، علت ایجاد حفره و فشار وارده به کابین و بدنه بستگی دارد. ولی انفجار یک بمب یا نقص فنی و شکاف در کابین میتواند همه را به بیرون به بلعد.
استفاده از ماسکهای اکسیژن فشار شما را کاهش میدهد
بعضی از مردم فکر میکنند که ماسکهای اکسیژن با کاهش فشار، شما را برای مرگ آماده میکنند. بر اساس مطالعات دانشمندان، اگر فشار کابین کاهش بیابد، مسافرین با کمبود اکسیژن مواجه میشوند و در نهایت از هوش میروند. هدف از ماسکهای اکسیژن، پایدار و یکنواخت کردن سیستم تنفسی مسافران است تا خلبان دوباره به ارتفاع مناسب برسد. به همین سادگی.
چاه هواپیما در حین پرواز تخلیه می شود
این مورد بدون هیچ پایه و اساسی برای سالها شایع بوده است. این اتفاق به سادگی غیرممکن است. مخزنها تا زمان فرود آمدن هواپیما فضولات را در خود نگه میدارند و بعد از آن توسط مسئولین تخلیه میشوند. اگرچه در گذشته سابقه داشته که سرشیر معیوب باعث تخلیه آب دستشویی بشود و آب در معرض جریان هوا قرار بگیرد. این اتفاق باعث تشکیل قندیل در کنارههای هواپیما میشد و در نهایت ممکن است منجر به سقوط هواپیما گردد.
تلفنهای همراه سیستم الکترونیکی هواپیما را مختل میکنند
البته همگان با حالت هواپیمای تلفن همراه (Airplane Mode) آشنایی دارند و میدانند اگر در حین بلند شدن و فرود هواپیما گوشی خود را در این حالت قرار دهند اتفاق خاصی نمیافتد.:
فرکانسهای وایرلس هیچ اختلال ایجاد نمیکند ولی سازمان بازرسی ایالات متحده آمریکا (FAA) اصرار بر خاموش کردن وایرس در حین پرواز دارد.
سیستم الکتریکی هواپیما به شدت محافظ شده است ولی اگر این سیستم حفاظتی قدیمی باشد یا نقص داشته باشد، امکان بروز مشکل وجود دارد. البته اگه این مشکل واقعا مسئلهای اساسی و بسیار مهم باشد، بازرسان تمامی گوشیها را قبل از پرواز جمعآوری میکنند و بعد از فرود تحویل میدهند. باتوجه به گوشیهایی که در حین پرواز روشن مانده اند، اگر این مسئله منجر به فاجعه شده بود، تا به حال فهمیده بودیم.
پرواز کردن هر روز گرانتر میشود
اگر نرخ تورم را در نظر بگیریم، هزینهی خرید بلیط در سه دههی گذشته پنجاه درصد کاهش داشته است. قیمت بلیطها بسیار بسیار کمتر از سی یا چهل سال قبل هستند.